Az Európai Bűnmegelőzési Hálózat (EUCPN) évente megrendezett „Legjobb Európai Bűnmegelőzési Gyakorlat” című nemzetközi konferenciáján negyedik helyen végzett az ART-RAVALÓ projekt a zsűri értékelése alapján. A tavalyi első helyezés után tehát idén is az élmezőnybe került a magyar pályázat.
A rendezvény célja, hogy bemutassa a legjobb tagállami bűnmegelőzési gyakorlatokat a soros elnökség által meghatározott témában és díjazza az Európai Bűnmegelőzési Díjjal (ECPA). A 2022. július elsejétől fél éven át regnáló cseh elnökség és az ez évi ECPA fókuszában a különösen veszélyeztetett társadalmi csoportok áldozattá válásának megelőzése volt, amelyre az NBT a Szubjektív Értékek Alapítvány és a Faktor Terminál közös, szociális-művészeti projektjével, az „ART-RAVALÓ”-val (angolul: Art for Takeaway) nevezett. A projekt a szülők nélkül nevelkedett, állami gondoskodásban vagy nevelőszülőknél élő és hátrányos helyzetű, a bűnelkövetés és áldozattá válás szempontjából fokozottan veszélyeztetett fiatal felnőttek (18-24 év) számára nyújt segítséget
A projektben résztvevő fiatalok kilenc hónapig felnőttképzésben regisztrált művészeti és pályaorientációs képzésben vesznek részt. A cél a fiatalok művészeti tevékenységen keresztül történő személyiségfejlesztése, hosszabb távon pedig a pozitív jövő- és énkép kialakításának, valamint a társadalmi beilleszkedésnek és a sikeres munkavállalásnak az elősegítése. A képzési program részét képezi színházművészeti képzés, egyéni pályaorientációs tanácsadó program, életvezetési tanácsadás, gazdasági alapismeretek fejlesztése, élménypedagógiai műhelyek és kortárs csoporttal való rendszeres találkozások.
A projekt során minden évben megvalósul egy színházi produkció is. Miközben a résztvevők egy profi színházi előadás részeseivé válnak, közvetve önmagukon dolgoznak. A módszertannak köszönhetően jelentősen fejlődnek általános életvezetési kompetenciáik, valamint a jövőre vonatkozó kilátásaik, például karrierjüket illetően. Amikor a program után lemennek a függönyök, önbizalommal, tervekkel, gyakorlati tudással és készségekkel felvértezve lépnek ki önálló felnőtt életükbe.
A magyar kezdeményezést a zsűri kedvezően fogadta. Értékelésükben a zsűritagok kiemelték, hogy az “Art for Takeaway” projekt a partnerek széles skáláját foglalja magában, és erős mintával rendelkezik ahhoz, hogy különböző tagállamokban, különböző kulturális kontextusokban adaptálható legyen. A projekt hosszú időtartama lehetőséget biztosít arra, hogy döntően megváltoztassa a résztvevők életét. A videóanyag színvonalát és tartalmát szintén nagyra értékelték. Hangsúlyozták, hogy a magyar induló idén is versenyben volt a dobogós helyekért. A 17 pályázó tagállamból végül Magyarország a negyedik helyezést érte el. Az első helyen a svéd, a második helyen a holland, a harmadik helyen pedig a dán pályázat végzett.